måndag 24 september 2018

Hej, 

här kommer lite information av diverse slag. 

Vill först bara påminna om att skolan öppnar 7.45 och då kommer eleverna in på skolan, innan dess väntar dom ute. Påminn gärna ditt barn om det. 

Kort från föräldramötet:

  • Vi visade schemat som alla elever fick i pappersformat i början av terminen. Schemat finns även på klassbloggen. http://alviksskolan07.blogspot.com 
  • Läxor, vi berättade att vi inte har läxor för läxans skull och att läxorna kommer igång när vi tycker det är dags. 
  • Idrott, till idrott är vi alltid ombytta och duschar alltid efter idrotten om inget annat blivit överenskommet med idrottsläraren Erik.
  • Utv.samtal, tider kommer inom kort.
  • EdWise, all frånvaro anmäls på edWise. Vi vet att det ibland är svårt att komma in på edWise, då går det självklart bra att mejla eller ringa oss.
  • iPads, vi använder iPads i skolan. Ibland kan det hända att vi skickar hem ”paddan” med en elev om det är något som behöver färdigställas, men då hör vi av oss till er föräldrar om det. "Paddan" är ett redskap i lärandet, precis som pennan, och därför får den inte användas till annat än just skolarbete på skolan.
  • Klimatet i klassen, det är fortfarande surrigt men mycket bättre än förra året. Vi fortsätter arbeta på arbetsron och hur vi bemöter varandra. 
  • Samråd, representanter valdes och det blev Natalies mamma Lisa som ordinarie. Reserv blev det två som delar, Ellens pappa Tobias och Kalles mamma Pernilla.
  • Disco och klasskassa, tid gavs till att prata om detta. 


LÄXOR
Nu börjar läxorna komma igång. Eleverna har utöver de vanliga läxorna även fått en hemlig läxa av mig idag, men det är inget som du som förälder behöver tänka på. Läxdagarna kommer se ut som nedan:

Matte: mån - mån
Svenska: tis - tis
Engelska: tis - tis

Det kan även komma någon liten extraläxa, men då informerar vi er om det. Till exempel den hemliga läxan är en extra läxa. Funderar du kring läxor kan du alltid gå in under fliken "läxor" på klassbloggen, eller sjävklart höra av er till oss.


Vad gör mig till mig?
Under en del so- och svenskalektioner kommer vi arbeta om jaget, samt samarbete. Vi startade förra veckan med att genomföra olika samarbetsövningar. Vi tittade (och kommer fortsätta titta) på korta filmer som ligger till grund för diskussioner, samtal och funderingar. Eleverna disk. ibland i helklass, ibland två och två, ibland i mindre grupper, men även individuellt och då skriver eleven för sig själv i dokument som bara jag läser. Förra veckan fick eleverna klura på ”vad gör mig till mig?”. Vi arbetar med att försöka stärka varje individ - jag är bra som jag är! Vi är alla olika, tack och lov. Vi kommer även att samtala kring kroppen och kroppens olika utveckling. Jag kommer inte gå in i detalj om vad som händer i kroppen, utan mer att vi måste acceptera och respektera varandra för våra olikheter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar