Nästa läxa i svenska blir höstterminen i klass 6.
LÄXA TILL FREDAG 22 MARS
LÄXA TILL FREDAG 24/5
1. Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon.
2. Skriv en sammanfattning av allt du har läst i din bok. Du skriver i Läxboken. Du sammanfattar alltså inte bara det du läst under 75 minuter. Är halva boken läst, så är det halva boken som ska sammanfattas. Tänk på stor bokstav och punkt.
Det här är sista läxan i klass 5 för dig. Jag hoppas att du fortsätter att läsa mycket, eftersom det ger så mycket tillbaka.
LÄXA TILL FREDAG 17/5, SV
Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon. Besvara sedan frågorna.
- Beskriv en viktig plats i boken.
- Tror du att boken skulle kunna bli en bra film? Varför? Varför inte?
- Vilken person i boken påminner mest om dig? På vilket sätt?
LÄXA TILL FREDAG 10 MAJ
Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon. Besvara sedan frågorna. Tänk på stor bokstav och punkt.
- Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du då fråga honom eller henne?
- Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar hon eller han ner och varför?
- Säg fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med
handlingen?
LÄXA TILL FREDAG 24/5
1. Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon.
2. Skriv en sammanfattning av allt du har läst i din bok. Du skriver i Läxboken. Du sammanfattar alltså inte bara det du läst under 75 minuter. Är halva boken läst, så är det halva boken som ska sammanfattas. Tänk på stor bokstav och punkt.
Det här är sista läxan i klass 5 för dig. Jag hoppas att du fortsätter att läsa mycket, eftersom det ger så mycket tillbaka.
LÄXA TILL FREDAG 17/5, SV
1. Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon.
2. Skriv en sammanfattning av allt du har läst i din bok. Du skriver i Läxboken. Du sammanfattar alltså inte bara det du läst under 75 minuter. Är halva boken läst, så är det halva boken som ska sammanfattas. Tänk på stor bokstav och punkt.
Det här är sista läxan i klass 5 för dig. Jag hoppas att du fortsätter att läsa mycket, eftersom det ger så mycket tillbaka.
LÄXA TILL FREDAG 17/5, SV
Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon. Besvara sedan frågorna.
- Beskriv en viktig plats i boken.
- Tror du att boken skulle kunna bli en bra film? Varför? Varför inte?
- Vilken person i boken påminner mest om dig? På vilket sätt?
LÄXA TILL FREDAG 10 MAJ
Läs 75 minuter i din bok, varav minst 15 minuter högt för någon. Besvara sedan frågorna. Tänk på stor bokstav och punkt.
- Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du då fråga honom eller henne?
- Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar hon eller han ner och varför?
- Säg fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med
handlingen?
- Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du då fråga honom eller henne?
- Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar hon eller han ner och varför?
- Säg fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med
handlingen?
Svenska
Läxa till fredag 3 maj
Läs minst 75 minuter ur din bok. Du får gärna läsa 15 minuter högt för någon. Besvara sedan följande frågor i din Läxbok. Tänk på stor bokstav och punkt.
- Beskriv boken med en mening.
- Ge exempel på något som en av personerna i boken säger.
- Berätta om en viktig händelse ur boken.
- Sammanfatta bokens handling med fem meningar.
Läxa till fredag 26/4
Eleverna har fått läxan i pappersformat. Ni känner igen upplägget sedan tidigare läxor. Läsa texten och sedan gärna diskutera frågorna tillsammans med någon. Eleverna skriver i sina läxböcker.
Läxa till fredag 12/4
Läs minst 75 minuter i din bok där hemma, varav 10 minuter högt för någon. Sammanfatta sen det du har läst i din Läxbok. Lägg tid och energi på din sammanfattning. Skriv tydligt.
Eleverna har fått läxan i pappersformat. Ni känner igen upplägget sedan tidigare läxor. Läsa texten och sedan gärna diskutera frågorna tillsammans med någon. Eleverna skriver i sina läxböcker.
Läxa till fredag 12/4
Läs minst 75 minuter i din bok där hemma, varav 10 minuter högt för någon. Sammanfatta sen det du har läst i din Läxbok. Lägg tid och energi på din sammanfattning. Skriv tydligt.
Läxa till fredag 5/4
Läs minst 75 minuter i din bok där hemma, varav 10 minuter högt för någon. Sammanfatta sen det du har läst i din Läxbok. Lägg tid och energi på din sammanfattning. Skriv tydligt.
Läxa till fredag 29/3
Läs minst 45 minuter i din skönlitterära bok. Sammanfatta sedan det du läst i din Läxbok.
LÄXA TILL FREDAG 22 MARS
Läs minst 60 minuter ur din bok. Den här veckan vill jag att du läser minst 10 minuter av tiden högt för någon, till exempel din mamma, pappa, ett syskon eller mor/farföräldrar.
Besvara sedan frågorna i din Läxbok.
- Hitta på en ny titel till boken. Tala också om varför du har valt den titeln.
- Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.
- Var utspelar sig handlingen?
- Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.
- Hade berättelsen blivit annorlunda om handlingen utspelat sig i en annan tid?
Läxa till fredag 15/3
Läs i din bok minst 45 minuter. Sammanfatta sedan det du läst i din Läxbok.
Läxa till måndag 11/3
Läs 60 minuter i din skönlitterära bok. Tänk på att du kan slå ut tiden och läsa en kvart om dagen så kommer du snabbt upp i 60 minuter.
Under sportlovet vill jag att ditt fokus ligger på att läsa, som skrivuppgift får du ”bara” att sammanfatta det du läst. Du behöver inte sammanfatta hela boken, utan bara just det du läst. Övrig tid under sportlovet hoppas jag du ägnar till massor rörelse, vila och njuter av ledigheten.
Under sportlovet vill jag att ditt fokus ligger på att läsa, som skrivuppgift får du ”bara” att sammanfatta det du läst. Du behöver inte sammanfatta hela boken, utan bara just det du läst. Övrig tid under sportlovet hoppas jag du ägnar till massor rörelse, vila och njuter av ledigheten.
Läxa till fredag 1 mars
Läs i din bok minst 30 minuter. Besvara sedan frågorna nedan. Du skriver svaren för hand i ditt läxhäfte som du fått.
- Vad får man reda på av baksidestexten?
- Vad är det för slags bok? Fantasy/verklighet, rolig/sorglig…?
- När skrevs boken?
- Vad heter författaren till boken?
- Vilket förlag är boken utgiven på?
- Vem har illustrerat boken?
- Vad heter boken?
Svara med fullständiga meningar.
/Chanette
Svenska, pappersläxa (text + frågor) till fre 1/2.
Matematikläxa nomp.se- tisdag 5/2
Engelska läxa till onsdag den 23/1 text glosor
Ingen läxa i svenska till tisdag 11 december, eftersom vi har prov i geografi.
Svenska, läxa till tisdag 4/12
Lånord. Jag har skrivit orden under det språk vi lånat ordet ifrån, men du behöver inte lära dig det utantill. Veckans läxa är att kunna stava orden rätt.
Från engelskan Från grekiskan
bag orkester
jeans bibliotek
t-shirt tsatsiki
swimmingpool
badminton Från italienskan
skateboard biljett
ketchup karamell
cornflakes pizza
lasagne
Från franskan
bagage Från latin
garage labyrint
kuvert problem
dessert karusell
chaufför
komplimang
fåtölj
kotlett
fönster
hjälte
strumpor
socker
Engelska läxa till torsdag den 29/11 läxa text
Sv, läxa till 20/11
magma - är flytande bergarter i jordens inremantel - trögflytande massa av metaller som ligger mellan jordskorpan och
kärnan
kontinent - kallas jordens sex stora landmassor: Eurasien, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Australien och Antarktis
erosion - krafter som förändrar jordytan t.ex. strömmande vatten, vågor, vindar och is
endogena krafter - inre naturkrafter som förändrar jordytan genom att bygga upp, t.ex. bergskedjeveckning och vulkanutbrott
exogena krafter - yttre naturkrafter som förändrar jordytan genom att bryta ner den, t.ex. när vind och vatten nöter ner berg och flyttar sand
mineral - kemiska föreningar av olika ämnenmalm - bergarter som innehåller en hög halt metallerlava - glödande magma från jordens inre som flutit ut på jordytan
partiklar - från vulkaner är aska, stoft och moln som förs över jorden med hjälp av vindarna
Svenska
Ingen "vanlig" läxa (olika begrepp) i ämnet svenska över höstlovet/läslovet. Eleverna får istället en liten läsutmaning som skickas hem på papper.
Torsdag 25/10 - PROV i NO
Eleverna har material för att ta hem och studera.
Läxa till tisdag 23/10
centimeter cm
millimeter mm
meter m
kilometer km
rektangel en fyrhörnig plan geometrisk figur som har fyra räta vinklar i hörnen.
kvadrat fyrhörning med räta vinklar och alla sidor lika långa.
algoritm uppställning, uträkning
faktor 7 x 7 = 49
term de tal man adderar eller subtraherar, ex 8 + 8 = 16
ex 8 - 8 = 0
täljare 8 / 2 = 4
nämnare 8 / 2 = 4
Läxa i matematik till torsdag 8/11:
Påminner alla om att nöta på med tabellerna till tisdag efter lovet. Då gör vi en liten test igen. Jag har delat ut ett blad som är matematikläxa till torsdag 8/11, finns även via länk Matematikläxa. Vi kommer att ha ett skriftligt förhönr. Eleverna ska kunna skriva tal i utvecklad form. Kunna vad talets olika delar heter och betyder samt, kunna skriva de enklaste talen i bråk och decimalform. På bladet står de vad de ska kunna. Jag vill även att de tränar på uppdrag i nomp.se
De kan också träna här https://www.elevspel.se/amnen/matematik/539-decimaltal.html Uppdrag 1-4.
Engelska läxa till torsdag den 25/10, ord och att läsa text. Lyssna på texten här
Läxa i svenska till tisdag 16/10
Påminner alla om att nöta på med tabellerna till tisdag efter lovet. Då gör vi en liten test igen. Jag har delat ut ett blad som är matematikläxa till torsdag 8/11, finns även via länk Matematikläxa. Vi kommer att ha ett skriftligt förhönr. Eleverna ska kunna skriva tal i utvecklad form. Kunna vad talets olika delar heter och betyder samt, kunna skriva de enklaste talen i bråk och decimalform. På bladet står de vad de ska kunna. Jag vill även att de tränar på uppdrag i nomp.se
De kan också träna här https://www.elevspel.se/amnen/matematik/539-decimaltal.html Uppdrag 1-4.
Engelska läxa till torsdag den 25/10, ord och att läsa text. Lyssna på texten här
Läxa i svenska till tisdag 16/10
multiplikation räknesätt, ex 5x6
subtraktion räknesätt, ex 7-3
addition räknesätt, ex 5+7
division räknesätt, ex 12/4
procent betyder hundradel, delen av det hela
area hela ytan av en figur
omkrets mäts runt en figur
produkt svaret i en multiplikation
differens svaret i en subtraktion
summa svaret i en addition
kvot svaret i en division
Engelska läxa.
Engelska läxa till 17/10 text och glosor. Läsa text text2 Lyssna på text här (klicka på länkarna för att kunna lyssna,läsa och se vilka glosor eleverna har. Glosor och text delades ut onsdag den 10/10.
Engelska läxa till 17/10 text och glosor. Läsa text text2 Lyssna på text här (klicka på länkarna för att kunna lyssna,läsa och se vilka glosor eleverna har. Glosor och text delades ut onsdag den 10/10.
Läxa till tisdag 9 oktober, sv
dagordning en lista på det som man ska prata om på ett möte
protokoll anteckningar som handlar om vad man bestämde på ett möte
elevråd en grupp elever som är valda för att träffa rektor och lärare och gemensamt diskutera skolfrågor
klassråd möte i klassen där man diskuterar sådant som är viktigt för alla i klassen och i skolan
ordförande en person som leder ett möte
sekreterare en person som antecknar vad som bestäms under ett möte
argument något som förklarar varför man tycker eller vill säga något speciellt
budget en plan för hur pengarna ska användas i till exempel en familj eller i ett land
mobbning att bli illa behandlad under lång tid
skolsköterska omvårdande uppgift för eleverna i skolan
OBS! På pappret som eleverna fick hem står det till "måndag tisdag 9 oktober". Det är tisdag som gäller.
Läxa matematik varje vecka fram till höstlovet- Vi tränar multiplikationstabellerna www.nomp.se
Svenska till tisdag 2/10
Eleverna har fått hem orden och förklaringarna i pappersformat. Ordet som är markerat ska eleven kunna stava rätt, i övrigt ska denne även veta vad ordet står för/dess betydelse.
partiledare - alla partier har en chef och dom kallas för partiledare. Undantag Miljöpartiet som har två och dom kallas för språkrör.
block - är en grupp med partier som samarbetar.
vågmästare - ett parti som inte tillhör ett block och som byter vilka dom håller med.
ideologi - en massa tankar om hur ett samhälle ska styras och vara.
demokrati - ett land som är fritt. Man får tycka, rösta och tänka nästan vad man vill.
diktatur - ett land som inte är fritt. Landet har en ledare eller en grupp som bestämmer allt. Landets befolkning kan inte påverka.
grundlag - en extra viktig lag som bestämmer hur ett land ska styras. Grundlagarna bestämmer också våra rättigheter.
riksdag - bestämmer i Sverige. I riksdagen sitter 349 politiker.
regering - det är dom som kommer med förslag på olika lagar. Här sitter ministrarna och stadsministern.
4% - spärren - för att ett parti ska komma med i riksdagen måste dom få minst 4 % av rösterna.
mandat - i riksdagen finns det 349 platser. En plats kallas för ett mandat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar